Binnenkort

Expositie Lou Thissen

24 januari t/m 28 februari 2021

 

Schilderijenexpositie

van Wim Meijs

 

„EXPOSITIE“ – „AUSSTELLUNG“

GISELA ENGELN-MÜLLGES

Schilderijen en sculpturen / Bilder und Skulpturen

 

Opening / Vernissage: Zondag / Sonntag

10 maart 2019 om 15.00 uur / 10. März 2019 um 15.00 Uhr

Graag willen wij u en uw vrienden uitnodigen de opening bij te wonen / Wir laden Sie und Ihre Freunde herzlich ein zur Ausstellungseröffnung.

Inleiding door / Einführung durch:

Dr. Dagmar Preising, Kunsthistorikerin, Kustodin am Suermondt-Ludwig-Museum Aachen.

Met een / Mit einer

virtuosen a capella-performance der Jazz-Sängerin Simone Helle

 

Afsluiting van de expositie / Finissage

14 april 2019 om 15.00 uur / 14. April 2019 um 15.00 Uhr

Pianospel door / am Klavier mit

Prof. Dr. Marcus Baumann

   

De expositie duurt van / Ausstellungsdauer:

10 maart t/m 14 april 2019 / 10. März bis 14. April 2019

Download de uitnodiging / Hier die Einladung herunterladen

GISELA ENGELN-MÜLLGES

De sculpturale en geschilderde werken zijn in het kunstenaarsoeuvre van Gisela Engeln-Müllges twee aspecten van haar kunstzinnige vormgeving, die regelrecht bij elkaar horen. Zij benaderen alleen verschillende manieren van ontwerpen, die samen een fenomeen vormen: de discussie met de ruimte.

De uit brons of aluminium ontstane filigrane sculpturen, met architectonische en geometrische vormen, onderscheiden zich door complexe versterkingsbalkjes en structuren die de binnenkant van de holle ruimte doordringen. De plastische objecten worden in de subtractieve-metaalgietmethode geproduceerd, die Benno Werth in de 60iger jaren ontwikkeld heeft. In haar schilderkunst, met een voorkeur voor zwart-wit, wordt de verf pasteus in lagen opgebracht. Ook hier vormen de geometrisch-achtige basisstructuren het uitgangspunt van haar kunstzinnige denkwijze. Door horizontaal aangebrachte verfaanzetten en verticale verflagen ontstaat een soort traliewerk, dat een analoge verbinding met het in de sculptuur ontwikkelde ruimteprincipe weergeeft.

Dr. Dagmar Preising, 2019

 
 

GISELA ENGELN-MÜLLGES

Plastische und malerische Arbeiten sind im künstlerischen Werk von Gisela Engeln-Müllges zwei Aspekte ihrer künstlerischen Gestaltung, die unmittelbar zusammen gehören. Sie bilden nur unterschiedliche Herangehensweisen an ein Phänomen: die Auseinandersetzung mit dem Raum.

Die aus Bronze oder Aluminium gefertigten filigranen Skulpturen, die Architekturgebilde und geometrische Körper aufgreifen, zeichnen sich durch komplexe Verstrebungen und Binnenstrukturen aus, die den Raum durchdringen. Die plastischen Objekte werden im Subtraktiv-Formverfahren hergestellt, das Benno Werth in den 1960er Jahren entwickelt hat. In ihrer Malerei, die das Schwarz-Weiß bevorzugt, wird die Farbe pastos in Schichten aufgetragen. Auch hier bilden geometrisierende Grundstrukturen den Ausgangspunkt des künstlerischen Denkens. Durch horizontal angelegte Farbsetzungen und vertikale Strichlagen entstehen Vergitterungen, die eine Analogie zu dem in der Skulptur entwickelten Raumprinzip darstellen.

Dr. Dagmar Preising, 2019

 

Warning: No images in specified directory. Please check the directory!

Debug: specified directory - https://www.ipomal-galerie.nl/images/gisela_engeln-2019/galery

 

Nu bij Ipomal Galerie

Expositie van Nicole Peters (schilderijen)

en Alda Brunenberg (keramiek)

20 januari t/m 24 februari 2019

NICOLE PETERS, * BRUNSSUM 1965


Vanaf 1988 Cursussen in het atelier van Marian van de Wijngaard, zij leert mij voldoende over kleur en techniek. Mijn eigen stijl ontwikkelt zich snel en mijn manier van kijken naar de wereld krijgt een nieuwe dimensie, die ik wil verwoorden op mijn doeken. Vooral door mijn autodidactische vermogen sla ik mijn eigen weg in. Het talent om kleur en compositie te combineren versnelt het leerproces. Ik creëer intuïtief en gebruik uiteenlopende technieken, van heel figuratief naar compleet abstract.

De opvatting van het begrip “kunstwerk” en “kunstenaar” is breed. Niet alleen de scheppers, maar ook de genieters van de kunst worden kunstenaar genoemd. Zij die in staat zijn schepping aan te voelen en naar waarde te schatten. Er is de overtuiging dat niets van het menselijke leven te onbeduidend is om door kunst genegeerd te worden.
Ook het meest onbeduidende helpt de schoonheid van deze aarde te vergroten, mits het volkomen geschapen is en alleen de steeds verdere doordringing van het leven met kunstzinnigheid kan de vooruitgang van de culturen garanderen.
De blijvende fascinatie over hoe ieder willekeurig onderwerp kan worden uitgediept en vorm krijgt door middel van compositie, kleuren en materialen. Ideeën worden aangepast, uitgebreid en vervangen. Ik ontdek nieuwe dimensies en kom tot nog interessanter werk.
Symboliek als belangrijkste element is terug te vinden in al mijn doeken. Net als de diepte van kleuren die het schilderij laten leven. Laag over laag in prachtige nuances van dezelfde kleur of de schepping van een schilderij door middel van collages. Kijkend vanuit een vogelperspectief bepaal ik mijn richting. ”Ik interpreteer en creëer“.

NICOLE PETERS exposeerde verschillende malen bij Ipomal Galerie, zowel solo- als groepstentoonstellingen.

ALDA BRUNENBERG, * WEERT 1938


1982 - 1987 studie aan de Academie voor Beeldende Kunsten te Maastricht, afdeling keramische vormgeving, in 1987 geslaagd met onderscheiding. Discipline: keramische objecten, vaak in combinatie met metaal.

Exposities in buiten- en binnenland. Reeds twee keer eerder heeft ALDA BRUNENBERG bij IPOMAL deelgenomen aan groepsexposities.

De werken van ALDA BRUNENBERG zijn allesbehalve traditioneel. Wie bij het woord keramiek uitsluitend denkt aan een sterk ambachtelijke techniek, een vorm van toegepaste, decoratieve kunst die vooral gebruiksvoorwerpen omvat, wordt door ALDA op het verkeerde been gezet. Deze kunstenares kiest voor een geheel eigen, experimentele vormgeving. Haar werk straalt een grote monumentaliteit uit. Door het gebruik van contrasterende, ook niet-keramische materialen, ontstaan beelden die uitdrukking geven aan een individuele gevoelswereld en een eigen gedachtegang.

Vorm, materie, kleur, huid. Dat zijn voor ALDA BRUNENBERG de belangrijkste aandachtspunten in haar werk. Haar vormen zijn in oorsprong eenvoudig, haast sober te noemen. Door het behandelingsproces ontstaan echter emotioneel sterk geladen objecten. Sommige delen blijven glad. Deze delen contrasteren fel met de ruwe structuren en de andere toegepaste materialen zoals bladlood, metaal of kunststof. De poëzie in haar vormentaal wordt nog versterkt door het gebruik van kleuren: aardkleuren, maar ook rood of kobaltblauw en goud. Er is kortom veel aan deze objecten te beleven.

 

 

 

Pand van Ipomal Galerie, Landgraaf

Ipomal galerie is alleen op afspraak open. Maak een afspraak via info@ipomal-galerie.nl of via 06-51666919.

Dat kan bij Ipomal Galerie!

De werken in voorraad worden verhuurd.

Interesse?

Neem contact op

info@ipomal-galerie.nl