NICOLE PETERS, * BRUNSSUM 1965
Vanaf 1988 Cursussen in het atelier van Marian van de Wijngaard, zij leert mij voldoende over kleur en techniek. Mijn eigen stijl ontwikkelt zich snel en mijn manier van kijken naar de wereld krijgt een nieuwe dimensie, die ik wil verwoorden op mijn doeken. Vooral door mijn autodidactische vermogen sla ik mijn eigen weg in. Het talent om kleur en compositie te combineren versnelt het leerproces. Ik creëer intuïtief en gebruik uiteenlopende technieken, van heel figuratief naar compleet abstract.
De opvatting van het begrip “kunstwerk” en “kunstenaar” is breed. Niet alleen de scheppers, maar ook de genieters van de kunst worden kunstenaar genoemd. Zij die in staat zijn schepping aan te voelen en naar waarde te schatten. Er is de overtuiging dat niets van het menselijke leven te onbeduidend is om door kunst genegeerd te worden. Ook het meest onbeduidende helpt de schoonheid van deze aarde te vergroten, mits het volkomen geschapen is en alleen de steeds verdere doordringing van het leven met kunstzinnigheid kan de vooruitgang van de culturen garanderen. De blijvende fascinatie over hoe ieder willekeurig onderwerp kan worden uitgediept en vorm krijgt door middel van compositie, kleuren en materialen. Ideeën worden aangepast, uitgebreid en vervangen. Ik ontdek nieuwe dimensies en kom tot nog interessanter werk. Symboliek als belangrijkste element is terug te vinden in al mijn doeken. Net als de diepte van kleuren die het schilderij laten leven. Laag over laag in prachtige nuances van dezelfde kleur of de schepping van een schilderij door middel van collages. Kijkend vanuit een vogelperspectief bepaal ik mijn richting. ”Ik interpreteer en creëer“.
NICOLE PETERS exposeerde verschillende malen bij Ipomal Galerie, zowel solo- als groepstentoonstellingen.
|
ALDA BRUNENBERG, * WEERT 1938
1982 - 1987 studie aan de Academie voor Beeldende Kunsten te Maastricht, afdeling keramische vormgeving, in 1987 geslaagd met onderscheiding. Discipline: keramische objecten, vaak in combinatie met metaal.
Exposities in buiten- en binnenland. Reeds twee keer eerder heeft ALDA BRUNENBERG bij IPOMAL deelgenomen aan groepsexposities.
De werken van ALDA BRUNENBERG zijn allesbehalve traditioneel. Wie bij het woord keramiek uitsluitend denkt aan een sterk ambachtelijke techniek, een vorm van toegepaste, decoratieve kunst die vooral gebruiksvoorwerpen omvat, wordt door ALDA op het verkeerde been gezet. Deze kunstenares kiest voor een geheel eigen, experimentele vormgeving. Haar werk straalt een grote monumentaliteit uit. Door het gebruik van contrasterende, ook niet-keramische materialen, ontstaan beelden die uitdrukking geven aan een individuele gevoelswereld en een eigen gedachtegang.
Vorm, materie, kleur, huid. Dat zijn voor ALDA BRUNENBERG de belangrijkste aandachtspunten in haar werk. Haar vormen zijn in oorsprong eenvoudig, haast sober te noemen. Door het behandelingsproces ontstaan echter emotioneel sterk geladen objecten. Sommige delen blijven glad. Deze delen contrasteren fel met de ruwe structuren en de andere toegepaste materialen zoals bladlood, metaal of kunststof. De poëzie in haar vormentaal wordt nog versterkt door het gebruik van kleuren: aardkleuren, maar ook rood of kobaltblauw en goud. Er is kortom veel aan deze objecten te beleven.
|